Artikle Image

I røg og damp: Hvad er din virksomheds rygepolitik?


I røg og damp: Hvad er din virksomheds rygepolitik?


Siden 2007 har det været lovpligtigt for en arbejdsplads at have en skriftlig rygepolitik – det forventes desuden, at mange virksomheder også har en tilsvarende politik for e-cigaretter. Hvis din virksomhed ikke kan fremvise en rygepolitik, kan du blive pålagt en bøde.

Mange tror, at en rygepolitik er det samme som et rygeforbud på arbejdspladsen – men det bestemmer du selv. Som minimum skal den skriftlige rygepolitik oplyse, om det er tilladt at ryge eller ej, og hvorhenne den eventuelle rygning må foregå. Derudover skal der også stå, hvad konsekvensen er, hvis politikken bliver overtrådt. Og så er det vigtigt, at alle medarbejdere kender til dokumentet og har adgang til det.

 

Dog er der en række ting, du ikke må tillade i din rygepolitik, da det er i strid med loven:

  • Du må ikke tillade indendørs rygning
  • Du må ikke opsætte indendørs rygerum, medmindre du skilter om, at luften i den umiddelbare nærhed af disse rum kan være sundhedsskadelig

Brydes disse regler, kan Arbejdstilsynet pålægge dig et bødeansvar, da det er i strid med loven om røgfrie miljøer.

 

Hvad skal du være opmærksom på?
Din rygepolitik behøver ikke at være specielt lang eller lyde som en lovtekst. Du skal blot skrive, hvad virksomhedens holdning er til rygning på arbejdspladsen og præcis hvad, der er tilladt eller forbudt – samt hvilken konsekvens der er ved overtrædelse heraf. Læs evt. “Rygning på arbejdspladsen, som er udarbejdet af arbejdstilsynet - her findes også en rygepolitik skabelon.

Den letteste måde at gøre politikken tilgængelig for alle medarbejdere, er ved at inkludere den i virksomhedens personalehåndbog. Hvis virksomheden ofte har besøgende, kan det være nødvendigt at skulle skilte med rygepolitikken.

Uanset om det er en af dine ansatte eller en gæst, der overtræder rygepolitikken, er du som arbejdsgiver ansvarlig for at håndhæve den. Det vil sige, at hvis en samarbejdspartner er på besøg og pludselig tænder en cigaret i mødelokalet, så må du ikke bare se gennem fingre med det.

 

Hvad med rygning uden for arbejdstiden?
Hvad dine ansatte laver i deres fritid, kan du ikke styre. Og selvom du måske er træt af, at nogle møder ind om mandagen med tøj, der lugter kraftigt af cigaretrøg, så er der ikke noget, du kan gøre ved det. 

 

Men du kan naturligvis sætte en række gode tiltag i verden, som f.eks:

  • At få en sundhedskonsulent til at komme forbi  og holdt et foredrag?
  • At tilbyde de ansatte at virksomheden betaler for et valgfrit rygestop-kursus?
  • At have rygestop-foldere liggende i kantinen?

 

Der vil givetvis være nogle, der ikke bare sådan lader sig ”omvende”. Og det er også okay. I sidste ende træffer folk selv deres valg, og det må du som arbejdsgiver acceptere. 

Men holdningen til rygning på arbejdspladsen? Den fastsætter du selv – med udgangspunkt i lovgivningen på området.

 

Få ubegrænset korrekt rådgivning

Står du i en lignende situation, så kontakt os på 7171 2200 eller via mail support@ansatte.dk
Medlemskab starter fra 263,-/mdr. Timepris 1.500,-

 

Bliv medlem

Seneste artikler